Az Internet mára a világ egyik meghatározó rendszerévé vált. Egy-egy terméket, szolgáltatást nagyon sok webáruház tulajdonos próbál bemutatni a világhálón, így létrejött egy természetes verseny melynek célja, hogy a lehető legtöbb embert sikerüljön rávennünk arra, hogy meglátogassák webáruházunkat, majd a mi termékünket vásárolják meg, vagy az általunk nyújtott szolgáltatást vegyék igénybe. Az Internet rohamos fejlődésével ez a verseny egyre kiélezettebbé vált, így a versenyben maradáshoz ma már nélkülözhetetlen a hatékony marketing eszközök használata.
„Az, hogy készített egy honlapot, nem több mint integetni valakinek a sötétben: csak az integető tud róla, hogy szeretne valamit.”
(J.C. Levinson)
A keresőmarketing (Search Engine Marketing azaz SEM) az online marketing egy területe, melynek célja, hogy weboldalunk minél több látogatót szerezzen a keresők használói közül.
Az Internet használók, amennyiben egy termékről, szolgáltatásról szeretnének informálódni, leggyakrabban a keresőket használják. Így a keresőmarketing mára külön iparággá, és üzleti szempontból az egyik legnagyobb megtérülést hozó marketingeszközzé vált.
A többi marketing eszközzel szemben a keresőmarketing talán legnagyobb előnye abban rejlik, hogy segítségével pont azokat a látogatókat tudjuk a webáruházunkba irányítani, akik olyan termékeket, vagy szolgáltatásokat keresnek melyeket mi szeretnénk értékesíteni.
A keresőmarketing legfontosabb eszközei a következők:
- Keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization, azaz SEO) melynek célja a minél jobb helyezés elérése organikus, vagyis nem fizetett keresési eredményekben.
- Fizetett hirdetés (Pay Per Click, azaz fizetés kattintásokért, PPC) mely hirdetések a organikus találatok előtt, illetve mellett jelennek meg a keresők találati oldalain.
Keresőoptimalizálás
A keresőoptimalizálás a weblap keresőmotorokban való megjelenésének javítását jelenti organikus, vagyis nem fizetett keresési eredményekben.
A keresőmotorok (Google, Bing, Yahoo, stb.) un. keresőrobotok segítségével feltérképezik, vagyis bejárják a világhálót, és a weboldalak tartalmát hatalmas adatbázisokban eltárolják, illetve indexelik. Amikor a felhasználók keresőkifejezést gépelnek a keresőkbe, a keresőmotorok a már indexelt adatbázisokból válogatva próbálják meg a legrelevánsabb (vagyis témájában a keresőkifejezéshez leginkább illeszkedő), és leghasznosabb oldalakat megjeleníteni a találati listán.
Egy adott kérdésre nagyon sok weboldal tartalmazhat információt, a sok releváns oldal rangsorolását, vagyis hogy melyiket milyen sorrendben jelenítse meg a találati oldalon, egy több száz szempontot vizsgáló nagyon összetett matematikai algoritmus hajtja végre. A rangsorolási szempontokról a nagy keresőmotorok (mint a Google) csak nagyon kevés, és homályos információt adnak ki, többségük szigorú üzleti titoknak minősül. Folyamatosan fejlesztik őket, és naponta akár többször is frissülhetnek.
Akkor honnan tudjuk, hogy mik ezek a szempontok? Pontosan nem tudjuk. Viszont a nagy részüket ki lehet következtetni a Google irányelvekből, kiadott közleményekből, kiszivárgott információkból, és nem utolsó sorban a keresőoptimalizálási szakemberek által elvégzett hosszadalmas tesztelések, és korrelációs tanulmányok közzétett eredményeiből.
A keresőoptimalizálással azt próbáljuk elérni, hogy webáruházunk ezen szempontok közül minél többnek megfeleljen, ezáltal előrébb kerüljön a rangsorolásban. Viszont szem előtt kell tartanunk, hogy a keresőmotornak az a legfontosabb, hogy a felhasználók számára minél hasznosabb oldalakat jelenítsen meg a találati listán, nem pedig az, hogy keresőoptimalizált oldalak kerüljenek előre. Ezért a keresőoptimalizálás ma már nem csak a keresőrobotoknak szól. Ugyan ilyen fontos célja az is, hogy a valódi látogatók, vagyis a leendő vásárlóink számára is jobbá, hasznosabbá tegyük webáruházunkat.
A helyesen végzett keresőoptimalizálás nem csak az oldalunk bejárhatóságát és láthatóságát biztosítja a keresőmotorok számára, illetve javítja helyezéseinket a találati listán, hanem a látogatóink elégedettségét is növeli.
Ennek érdekében a MagneShop webáruház rendszer alapértelmezett beállítások alkalmazása esetén is használja az ismert un. On-Page (vagyis az oldalakon alkalmazott) keresőoptimalizálási technikákat.
A HTML kódban automatikusan használja a címsorokat, oldaltérképet készít a látogatók, és a keresőrobotok számára. Felhasználói beavatkozás nélkül minden oldalhoz egyedi keresőbarát URL-t készít, oldalanként automatikusan egyedi Title, és Meta Description értékeket generál, de természetesen lehetőség van ezen keresést befolyásoló tényezők manuális beállítására is.
Domain név
Webáruház indítás előtt fontos a megfelelő domain név kiválasztása. Amennyiben márkanevünk elterjesztése és használata az elsődleges célunk, indokolt lehet a cég imázsához kapcsolódó márkanév vagy cégnév típusú domain név választása, viszont keresőoptimalizálási szempontból előnyösebb, ha a domain név maga is tartalmazza tevékenységünkre, illetve termékeinkre jellemző keresőszavakat, vagy azok egy részét. A keresőmotorok ugyanis a találatok rangsorolásánál előnyben részesítik azokat az oldalakat melyek nevében szerepel az adott kulcsszó.
A domain név legyen rövid, könnyen megjegyezhető, és lehetőleg a keresőmotorok felé is szolgáljon információval tevékenységünkről, utaljon az általunk forgalmazott termékekre, szolgáltatásainkra.
Tartalom
A legfontosabb, hogy webáruházunkat elsősorban a látogatóinknak, és ne a keresőrobotoknak készítsük. A látogatók általában igen céltudatosak, meghatározott céllal látogatják meg webáruházunkat. Pár másodperc alatt körbenéznek az oldalon, és ha nem találják azt, amiért a honlapra érkezetek, továbbállnak. Ráadásul a keresők rangsorolási algoritmusainak is egyre inkább része a felhasználók viselkedése a weboldalon.
Próbáljunk meg minél több információt megadni a felhasználóknak, írjunk részletes termék leírásokat, használjunk jó minőségű termék képeket. Fontos, hogy amit érékesíteni akarunk, azt emeljük ki valamivel a konkurensek termékei közül. Mutassuk be milyen haszna, előnye származik a felhasználónak abból, ha tőlünk vásárol. Oldalainkat böngészve a látogató érezze, hogy nem csak egy webáruház vagyunk a sok közül, hanem szakértői is a témának.
Ennek megvalósításához segítségünkre van a webáruház részét képező tartalomkezelő rendszer (CMS) is, melynek segítségével tetszőleges mennyiségű szöveges információt készíthetünk, amiket menüpontokhoz rendelhetünk, illetve létrehozhatunk belőlük különféle információ- és tartalom listákat (hírek, események, cikkek, blog, GY.I.K, stb.), melyeket a honlap bármelyik oldalán megjeleníthetünk.
Kulcsszavak
A keresők ma is alapvetően a szavakra, kifejezésekre épülnek, és a számukra fontos információkat az oldalon lévő adatokból gyűjtik össze.
Ezért fontos, hogy szöveges információkban, azok címében, termék nevekben, termék leírásokban, kategória nevekben, kategória leírásokban, URL-ekben, meta leírásában szerepeltessük azokat a szavakat és kifejezéseket, amelyekre szeretnénk ha az adott oldalunk megjelenne a keresők találati listáin, amennyiben a felhasználó az adott kulcsszót írja be a keresőmezőbe.
Fontos, hogy megtaláljuk a megfelelő kulcsszavakat, hiszen minél általánosabb a kifejezés annál erősebb a verseny is, vagyis annál nehezebb a találati lista elejére kerülni.
Korábban az oldalak fejlécében elhelyezett Meta Keywords érték szolgált a weblapra legrelevánsabb kulcsszavak összeválogatására, de ma már a nagyobb keresőmotorok a visszaélések miatt a Meta Keywords értékét nem veszik figyelembe, sőt inkább spam technikaként értelmezhetik, ezért használata nem javasolt.
Oldal struktúra
Törekedjünk a könnyen bejárható, nem túl mély oldal struktúra kialakítására, vagyis hogy az aloldalak minél kevesebb kattintással legyenek elérhetőek főoldalunkról. Fontos információk, kiemelt termékek lehetőleg legyenek elérhetőek közvetlenül a kezdőlapról is.
Menü-, illetve kategória struktúránk lehetőleg három-négy szinttől ne legyen mélyebb. A negyedik szinttől mélyebben elhelyezett tartalmakat a felhasználók is nehezen találják meg, és a keresőrobotok sem biztos, hogy feltérképezik.
URL
Az URL szerkezetnek, azaz egy weboldal internetes címének nagy jelentősége van, de elsősorban nem a rangsorolásban betöltött szerepe miatt, hanem a felhasználók szempontjából. Az URL ugyanis több fontos helyen is megjelenik, úgy mint a találati listán, a böngésző felső sávjában, illetve gyakran linkként is szolgál.
Keresőoptimalizálási szempontból az olvasható URL ajánlott, amely egyben össze is foglalja az oldal tartalmát, és célszerű, ha kulcsszavunk is szerepel benne.
Title
A Title, vagyis a weboldalunk címe a weboldal tartalma mellett a legfontosabb eleme oldalunknak. Megjelenik a böngészőablak felső sorában, és a találati listákon is jellemzően ez jelenik meg oldalunk címeként. A keresés alapján a Google a kulcsszavakat félkövérrel ki is emeli, ezért szerencsés, ha tartalmazza az oldalra leg relevánsabb kulcsszavunkat. Fontos, hogy minden oldalnak egyedi címe legyen, hossza 65-70 karakter, és az adott oldal lényegét írja le.
Meta Description
A Meta Description, vagyis Meta leírás egy rövid kétmondatos összefoglalója weboldalunk tartalmának. Jelentősége SEO szempontból kiemelkedő, mivel a keresőmotorok a legtöbb esetben ezt az információt jelenítik meg a találati listán a cím alatt. Ezért legalább a kiemelten fontos termékek, vagy oldalak esetében célszerű egyedi, jól megfogalmazott leírásokat megadnunk.
A Meta Description rövid összefoglalója legyen weboldalunk tartalmának. Minden aloldal esetén egyedi meta leírást használjunk, lehetőleg tartalmazzon kulcsszavakat, mivel azt a kereső félkövérrel ki is emeli. Hossza 150-160 karakter legyen.
Robots Meta Tag
A Meta Robots címkékkel a keresőrobotok viselkedését szabályozhatjuk oldalainkon. Alapértelmezésben a robotok minden oldalt indexelnek, illetve követik az ott található linkeket, de például fejlesztés alatt álló oldal esetén, vagy értéktelen oldalaknál használhatjuk a noindex, illetve nofollow címkét, ha ezt kifejezetten tiltani szeretnénk.
Oldaltérkép
Különösen sok terméket, vagy aloldalt tartalmazó webáruháznál használjuk a felhasználóknak készült oldaltérképet, ezzel is segíthetjük a látogatóinkat megtalálni az általuk keresett információkat.
A MagneShop webáruház rendszer biztosítja a keresőrobotok számára készült XML webhelytérképek használatát, melyek segítségével tájékoztathatjuk a keresőmotorokat a webáruházunk felépítéséről, ezáltal a webes robotjai hatékonyabban fel tudják térképezni oldalainkat.
301 átirányítás
Használjuk a 301-es átirányítást, ha webáruházunk egy adott oldala megszűnt (pl.: terméket, kategóriát, szöveges információt töröltünk), és egy másik lépett a helyébe. Ennek hiányában a régi URL-re kattintva egy 404-es "A keresett oldal nem található" hibaüzenetet fog megjelenni, ami nem csak a látogató kedvét veszi el weboldalunk további böngészésétől, de keresőoptimalizálási szempontból sem szerencsés. A 301-es átirányítás használatával a rendszer a felhasználókat és a keresőrobotokat a megfelelő oldal felé irányítja.
Linképítés
A keresőmotorok rangsorolási algoritmusának lényegében két fő elvárása van weboldalunkkal szemben. Egyik az előzőekben említett On-Page, vagyis az oldalon belül technikák alkalmazása, a másik az oldalon kívüli (Off-Page) elemek, vagyis a honlapunkra mutató linkek, hivatkozások megléte. Utóbbit a linképítéssel érhetjük el.
A linkeknek kiemelt jelentősége van. A keresőmotorok a linkeket feltérképezve jutnak el új weboldalakra, és a rangsorolási algoritmusuknak is nagyon fontos része.
A linképítés célja, hogy weboldalunkra minél több és erősebb külső hivatkozás vezessen, vagyis minél több, és minél látogatottabb oldalon próbáljunk elhelyezni weboldalunkra mutató linket.
Kezdetben csak a mennyiség számított, vagyis azok a weboldalak, amelyekre sok link mutatott, jobb helyezést értek el a keresőkben. Az évek előrehaladtával a linkek értékelése egyre összetettebbé vált, és nagy hangsúlyt kapott a tömegessé vált gyenge minőségű és manipulatív linkek kiszűrése. A linkek továbbra is nagyon fontos szerepet töltenek be a rangsorolásban, de ma már a linkek minősége sokkal fontosabb, mint azok mennyisége.
A keresőmotorok egy-egy oldal értékét már nem csak a rá mutató linkek száma alapján ítélik meg, hanem értékelik a linkek bizalmi mutatóját, relevanciáját, és a spam kockázatot is.
Manapság a leghatékonyabb és a Google irányelveinek leginkább megfelelő technika az ún. prémium linképítés, azaz a hivatkozások elhelyezése megbízhatónak ítélt, látogatott oldalakon terjedelmesebb, releváns (vagyis témájában oldalunkhoz illeszkedő) szövegkörnyezetben.
Legértékesebb, de egyben legnehezebb linképítési módszer az un. szerkesztőségi linkszerzés, vagyis amikor tulajdonképpen úgy szerzünk linkeket (hivatkoznak termékeinkre, oldalainkra), hogy arra nem is számítunk. Ehhez általában arra van szükség, hogy már ismerjenek minket, legyen nevünk a szakmában.
Az új, még ismeretlen weboldalaknál jellemző (de korántsem egyszerű) módszer a linképítés kapcsolatépítéssel. Ennek lényege, hogy megkeresünk szakmai oldalakat, weboldal tulajdonosokat és megkérjük őket, hogy linkeljék weboldalunkat.
A linképítés tömeges formája az un. magunk által gyártott linkek. Ezek a megszerzése az előzőekhez képest kevesebb időbe, és energiába telik, viszont sok közülük kisebb-nagyobb mértékben ellenkezik a Google irányelveivel. Ilyen típusú linkek például a linkkatalógusok, fórumlinkek, blogbejegyzések, vendégkönyv bejegyzések, PR cikkek, vásárolt prémium cikkek, stb. A Google algoritmusai segítségével folyamatosan elemzi többek között a weboldalak linkprofilját, és akár komoly szankciókat – Google büntetést – is eredményezhet ha módszerünket linkekkel elkövetett csalásnak minősíti.
Ezen linképítési eszközök között van néhány olyan, melyekkel szinte csak pénz és energia kérdése, hogy hány link mutat a honlapunkra. Ezek a linkek azonban nem természetes linkek, nem azért jöttek létre mert valaki hasznosnak, vagy fontosnak tartotta weboldalunk tartalmát, hanem a keresőmotorok rangsorolási algoritmusának befolyásolására készültek. Hatással vannak a keresők találati listáján elért pozíciónkra, de nagyon kicsi a valószínűsége, hogy közvetlenül ezekről valódi látogató érkezzen honlapunkra.
Kerüljük az értéktelen, spam linkeket, és törekedjünk a minőségi, nagy bizalmú linkek megszerzésére lehetőleg olyan honlapokról melyek témájukban is kapcsolódnak webáruházunkhoz. Így nem csak a keresőkben elért pozíciónkat javíthatjuk, hanem valódi látogatókat is szerezhetünk ezekről az oldalakról.
A történeti hűség kedvéért említést kell tennünk a PageRank-ról. A PageRank korábban egy rendkívül népszerű mutató volt, mely megmutatta egy weboldal linkerejét, vagyis egy számszerű kifejezése volt annak, hogy egy weboldal mennyire "jó" a Google szerint. Ebből adódóan a linképítés során is nagyon fontos mérőszám volt, azonban a nyilvánosan elérhető PageRank értékeket a Google 2013 decemberétől már nem frissítette, és 2016 márciusában hivatalosan is törölte.
A PageRank értéket a Google továbbra is használja algoritmusában a számtalan rangsorolási tényező egyikeként, viszont nyilvános értéke már nem elérhető.
SEO és a közösségi média
A közösségi média (Facebook, Twitter, Google+) manapság keresőoptimalizálási szempontból is egyre inkább kihagyhatatlan. A nagyobb keresők már évek óta használnak közösségi faktorokat az algoritmusaikban, és ezek jelentősége egyre nagyobb.
Ehhez nagyban hozzájárul, hogy (mint a fentiekben is láttuk) a linkeket viszonylag könnyű manipulálni, ezzel szemben a közösségi oldalakon sokkal nehezebb elérni, hogy az emberek lájkolják oldalunkat, vagy megosszák honlapunk tartalmát. A sokak által megosztott oldalak valószínűleg valóban értékes, és hasznos információkat tartalmaznak.
Egy másik fontos oka annak, hogy a keresőmotorok figyelme egyre inkább a közösségi média felé fordul az, hogy a klasszikus linképítésben csak azok vehetnek részt, akiknek van saját honlapjuk, vagy weboldalt üzemeltetnek, mivel ők tudnak elhelyezni oldalaikon más honlapokra mutató linket. Ők viszont könnyedén tudják támogatni egymást, ügyfeleiket, vagy saját magukat optimalizált linkek elhelyezésével, mesterségesen növelve ezzel ezen honlapok linkerejét. A közösségi oldalakon viszont bárki jelen lehet, így a keresők sokkal szélesebb réteg aktivitását figyelve tudnak hasznos információkat kapni egyes weboldalak népszerűségéről.
A közösségi oldalakon megosztott tartalmak, mint linkek ugyan nem számítanak a keresők rangsorolásánál, viszont egyre inkább figyelik, és figyelembe is veszik a közösségi médiában való megjelenéseket.
Cégünk, vállalkozásunk közösségi oldalain legyenek webáruházunkra, termékeinkre mutató linkek, és próbáljuk meg elérni, hogy ezek minél nagyobb arányban megjelenjenek mások közösségi oldalain is. Ennek érdekében webáruházunkban is használhatjuk a közösségi megosztás modult, melynek segítségével a látogatók egy kattintással megoszthatják a nekik tetsző termékeket, vagy tartalmakat a közösségi oldalukon.
Fizetett hirdetés
Az online marketing eszköztárának egyik, talán a leghatékonyabb fizetős szereplője a Google Ads, amely a Google által üzemeltetett kattintás alapú online hirdetési rendszer. A Google kereső oldalán és partnerei oldalán jelennek meg hirdetéseink, és a látogatók kattintásáért fizetünk.
A Google Ads kampányban elkészített hirdetéseinkhez kulcsszavakat párosíthatunk, ezáltal a hirdetéseink akkor jelennek meg, ha a felhasználó hasonló kifejezésekre keres rá, vagy kapcsolódó tartalmú webhelyre látogat.
A Google fizetett találatok jelennek meg a keresési lista elején (jelen állás szerint 4 db), ezután következnek a természetes (organikus) találatok.
A hirdetés költsége függ a vállalkozás jellegétől, illetve a terméktől, szolgáltatástól amit hirdetni szeretnénk. Minél nagyobb a hirdetési verseny egy adott szakmában, annál többet kell fizetni egy kattintásért. A Google Ads úgy működik, mint egy árverés, licitálni kell a helyezésért. Minél többet vagyunk hajlandóak fizetni, annyival előrébb fog elhelyezkedni a hirdetésünk.
A meglehetősen komplex, minőségi mutatón alapuló algoritmusok miatt mára a Google Ads hirdetés rendkívül bonyolult rendszerré nőtte ki magát, ezért ha úgy dönt, hogy saját maga menedzselné Google hirdetéseit, előtte célszerű alaposan tanulmányozni a Google Ads működését.
Amennyiben használjuk a Google Ads fizetett hirdetések szolgáltatását, beállíthatunk konverzió-követést a webáruházunkhoz kapcsolódóan. Így jobban nyomon tudjuk követni a fizetett hirdetéseink eredményességét.
Hasznos szolgáltatások
Végezetül megemlítenénk két hasznos, ingyenes Google szolgáltatást, melyek segítségünkre lehetnek webáruházunk teljesítményének elemzésében, látogatottságának figyelemmel kísérésében.
Google Analytics
A Google Analytics webáruházunk látogatóiról készít részletes statisztikákat. Megmutatja többek között, hogy a látogatók honnan kattintottak át, mennyi időt töltenek a weboldalon, illetve hogy földrajzilag hol találhatók. Webáruházunkhoz beállítható a Google Analytics szolgáltatás, amihez meg kell adnunk a statisztikai programba történő regisztrációnál kapott követőkódot.
Google Search Console
A Search Console (korábban Webmester eszközök) elsősorban webáruházunk keresőoptimalizálásának segítésére használható. Lehetővé teszi, hogy a weboldalunkat a Google szemével lássuk és az esetleges hibákat feltérképezzük, kijavítsuk. A Google Search Console többek között olyan eszközöket biztosít, amelyek segítségével beküldhetjük weboldalunk XML webhelytérképeit a Google rendszerébe, illetve figyelemmel kísérhetjük, hogyan teljesít webáruházunk a Google keresésben.
A Google Search Console használatához igazolnunk kell, hogy tulajdonosai vagyunk az adott weboldalnak. Ezt megtehetjük a Google Analytics használatával, vagy a Google Search Console tulajdonjog ellenőrző meta kód megadásával, amit webáruházunk adminisztrációs felületén beállíthatunk.